43.- El pedagog i filosof, inspector emèrit d'educació Martí Teixidó fa un informe favorable del programa Cooppel.-

 

23-02-2017
Entrevista amb en Martí Teixidó, aleshores president de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, a la mateixa seu de l'IEC. Després en el mes de juny del mateix any va assistir com a ponent a la presentació de la Causa Cooppel per la Pau al Centre Violeta de Gràcia.

Centre Violeta de Barcelona  06-06-2017




Avui dia 04 de març de 2023

Ens ha arribat per correu electrònic la valoració tècnica pedagògica de la comunicació escrita del congrés internacional de pedagogia a Lleida en el mes de desembre de 2022, formalment signada. 

El doctor en pedagogia i filòsof, expresident de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, inspector emèrit d'educació en Martí Teixidó ens ha fet un informe favorable del programa Cooppel.-

https://ca.wikipedia.org/wiki/Mart%C3%AD_Teixid%C3%B3_i_Planas


Transcrivim l'informe

INFORME VALORATIU de la comunicació:
Experiència de suport pedagògic Cooppel a les famílies presentada per Josep Maria Ferran i Torrent.

Institut Antoni de Martí i Franquès
 de Tarragona 

Oportunitat. 
L’ensenyament de l’Educació Secundària, un ensenyament comprensiu de tots els coneixements i aptituds i de tots els alumnes, sens dubte necessari, tendeix a la uniformitat per a tots els alumnes. La dimensió pedagògica orientadora té caràcter correctiu per aquells alumnes que no segueixen bé. Cal desenvolupar-la en sentit personalitzador, en positiu, per a tots els alumnes sobre la base de les aptituds individuals que s’han d’activar prenent consciència de la personal manera d’aprendre. Promoure activitats cooperatives en aquest sentit és molt oportú, especialment si s’estableix una orientació comú entre les activitats escolars i les activitats de lleure i cultura. 
Identificació. 
Una psicodinàmica aplicada a desenvolupar l’autoconeixement i la confiança en les pròpies possibilitats amb col·laboració amb altres. L’experiència es dissenya sobre tres pilars sòlids ben delimitats: altermativa – complement – suplement, és a dir, el pròpia alumne prenent consciència, la dinamització d’activitats d’aprenentatge i la experiència compartida de famílies. 
Gènesi. 
Parteix de les necessitats dels alumnes d’Educació Secundària i de les famílies que no saben com ajudar. S’ha construït des de les activitats extraescolars que poden afavorir l’aprenentatge escolar i la vinculació amb les famílies. Esdevé una proposta de dinamització institucional d’instituts o col·legis d’educació secundària. 
Fonamentació. 
Molt adequada amb l’orientació psicològica de l’Anàlisi Transaccional, una psicologia d’autocomprensió integral dels estats psicològics del Jo: Pare, Adult, Nen i de les transaccions que s’estableixen en les relacions interpersonals. (L’AT hauria d’haver entrat en l’acció tutorial molt més del que ho ha fet atès que està a l’abast dels alumnes i té acreditada consistència científica i cultural). 
El programa Institut. 
Encertadament és un programa obert, no restringit a alumnes del centre sinó d’estudiants, del centre o d’altres. Sense perdre de vista la dimensió escolar, projecta l’aprenentatge per a la vida i amb col·laboració. Centrat en el estudiants compta amb la participació de les famílies com a col·laboradores necessàries amb els seu aprenentatge continu. Incorpora estudiants més grans, uns ‘mentors’ que per proximitat són un estímul viu alhora que ells mateixos enriqueixen la seva personalitat. L’ús de la pròpia intel·ligència i aptituds s’aprèn amb la pràctica de la que se’n deriven i memoritzen passos que es converteixen en pauta d’actuació. 
Fonament i metodologia. 
A partir de la premissa de prendre consciència de si i del desenvolupament humà integral es poden incorporar aportacions de moltes variades però complementaries metodologies acreditades científicament. La mateixa diversitat garanteix la consistència científica i la conveniència d’actuar amb criteri i decisió segons els referents de cada ambient o context. 
Professionalitat i compromís. 
El programa COOPPEL es proposa respondre a totes les necessitats reals i no quedar com a investigació. És investigació-acció per a millora, no per a assolir acreditació. Comunicació oberta, resposta a preguntes, construcció cooperativa de fabricació de jocs, agrupacions lliures i variades, jugades organitzades, reflexions post pràctica, observacions d’accions autònomes. 
Avaluació de processos i anàlisi de resultats. 
Formen part integrant del programa. Conclusions i discussió. 
Sessions específiques periòdiques. Té interès que estudiats de pedagogia i d’altres especialitats ho examinin com a Treball Final de Grau. És un acte d’honestedat científica fer-hi participar experts externs que puguin fer la seva valoració lliure i raonada. (Aquest és el meu cas, doncs valoro sense haver participat o intervingut directament en el programa COOPPEL). 
Referències bibliogràfiques. 
Són prou conegudes i acreditades àmpliament. Com he apuntat, el focus és ‘prendre consciència de si i del desenvolupament humà integral’ i per això ‘es poden incorporar aportacions de moltes variades però complementaries metodologies acreditades científicament’. 
Conclusió 
En la mesura que la pràctica del programa es consolidi cal obrir les activitats a tota mena de cultura on nois i noies trobaran motius per a orientar els seus estudis i professió amb visió interdisciplinària. Des del propi interès i activitat gratificant a valorar tota la cultura sigui com a agent o com a receptor. L’alumne que troba una afició i la desenvolupa ja té obert el camí d ela vida. Fer atenció a incorporar persones alienes, com ja es fa, en sessions de valoració del programa que puguin aportar una visió externa col·laborativa des d’altres experiències i fonaments. El programa té una visió oberta a la ‘ciutat educativa’ anunciada per primera vegada per l’Informe Unesco (1973) Aprendre a ser, conegut amb el Moviment de Ciutats Educadores. En son mostra les actuacions a ràdio, en casals de gent gran, en ateneus, en agrupacions veïnals o associacions. Cada vegada l’activitat escolar, especialment dels estudiants d’educació secundària ha de tenir més projecció fora del recinte escolar. 
Aquesta comunicació d’experiència de recerca-acció té preferent interès en publicacions de pedagogia perquè palesa la visió interdisciplinària on es solapen educació, comunicació i cultura. (Jo mateix, el 1992, vaig defensar la tesi Escola ComunicActiva. L’escola de la societat de masses telecomunicada.) 

Martí Teixidó filòsof i pedagog Barcelona, febrer de 2023




 


Martí Teixidó pedagog dr. 

Estudi de pedagogia. 

av. Frederic Mistral, 22, 3-1, 

08015 Barcelona. 

Catalunya 

Tel. 0034 932 529 604 2


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

75.- Concurs Franquès d'Aprenentatges Solidaris Cooppel 2024-30.-

79.- Convocatòria de concurs Literari de Poesia i Narrativa FALSET.-

93.- Iniciat el curs 2024-25 Cooppel al nostre institut.-