36.- El punts claus de la comunicació Cooppel en el Primer Congres Internacional de Pedagogia. Lleida 2022
PONÈNCIA RESUMIDA
ELS PUNTS CLAUS DE LA COMUNICACIÓ COOPPEL EN EL PRIMER CONGRÉS INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA COMPLINT LES ORIENTACIONS PER A ESCRIURE LES COMUNICACIONS EN LA MODALITAT D’EXPERIÈNCIES
Primer Congrés Internacional de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans.- Lleida 2022
https://blogs.iec.cat/scp/2022/06/01/congres-internacional-de-la-societat-catalana-de-pedagogia/
Títol:
A.- L'experiència de suport pedagògic Cooppel a les famílies a l'institut Antoni Martí i Franquès de Tarragona 2011-2022.
El cos del treballs d’experiències cal que s’ajustin als apartats següents: Presentació, introducció, context de la proposta, proposta d’intervenció, conclusions i discussió,agraïments, bibliografia i notes.
Apartats:
1.- Presentació: L'experiència i la proposta de futur 2030
El pla director que és general: la Causa Cooppel per la Pau, en el primer trimestre del curs 2021-22 Nàdia Nieto i un servidor hem participat en un curs a IMPULSA de l'Ajuntament de Tarragona sobre economia social per a estudiar la viabilitat laboral i de cara a la creació en el futur d'una Fundació i de la Federació Internacional Cooppel.
El pla director té cinc programes, i cada programa té els seus projectes.:
1.- L'educatiu, Programa Cooppel C@M.ins: Cooppel institut Antoni de Martí i Franquès (2011- fins ara) i la col·laboració amb les universitats URV, UNIR i UOC (2007- fins ara)
2.- Programa Cooppel civil.- El cultural (Ateneu de Tarragona 1991 fins ara), el veïnal i el voluntariat social (des de 2000 fins ara) ,
3.- Programa Cooppel Raons Associatives.- Les raons associatives en general (1989- fins avui)
4.- Programa Cooppel de ràdio local.- Programa mensual col·laborador de ràdio Falset: "PriOreM PrioRaT" des de 2008 fins ara. Són ja 106 programes emesos. Hem dut programes de ràdio en tres emissores locals més entre 1989-2022
5.- Programa Cooppel d'Atenció Personalitzada i Grupal. Atenció a les persones en general en la perspectiva sistèmica i en l'aprendre a aprendre sempre. Projecte Dol, Cat, AAS, ORI, etc.
En aquesta comunicació és sobre l'experiència en l'educatiu de l'institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, programa C@M.ins
2.- Introducció i marc teòric. Estat de la qüestió i els objectius de l'experiència.
- Marc teòric i conceptual: Neurociència, Teoria de la Psicologia del PASS de la Dra Carme Timoneda (Fundació Carme Vidal Xifré), Aprenentatge cooperatiu del Dr. Pere Pujolàs. Taxonomia de Bloom (recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar, crear, ( x sentit de cooperar).
- Com recordem? segons la Teoria de la Intel·ligència del PASS. Recordar-comprendre-recordar)
- Estat de la qüestió. Construir la pau en la ment de les persones (UNESCO) i aprendre a aprendre sempre (Institut UNESCO) són les claus del futur ODS 2030 (Nacions Unides) en el present.
3.- Proposta d'intervenció.-
3.1.- Objectius de l'experiència:
Alternativa.- Obrir alternativa a l'aprendre a aprendre sempre des de l'empoderament familiar i les iniciatives de les persones que les formen i de les colles d'amistat. Identificar els biaix, concretament els cognitius i més puntualment dels de la memòria i practicar reflexivament i entrenada lúdicament en sentit cooperatiu.
Complement.- Complementar les tasques escolars extraescolars des de l'aprenentatge basat en competències
Suplement.- Estudiar el Cooppel com a suplement a les famílies per mitjà de la federació de clubs de famílies en el futur.,
3.2.- Anàlisi de les necessitats (si s'escau).
- Una elecció de suport a partir de les necessitats educatives que mostren resultats sociològics actuals.
- Una opció per aprendre a aprendre sempre i per competències bàsiques, genèriques i igualtat de gènere.
- Un suport a les famílies, sol·licitat principalment en el pas de 6è a 1r ESO, en el canvi de centre educatiu i d'etapa.
- Oferir un espai per aprendre amb llibertat i responsabilitat, amb curiositat i entreteniment.
4) Context de la proposta d’intervenció o de l'experiència innovadora.
- Neix la iniciativa solidària en el 2007 com a escola de pares i mares en el centre cívic i biblioteca de Torreforta (2007-08), després a l'institut Torreforta (2008-11) i es posa en marxa l'enfocament Cooppel (pares i mares i els fills i filles) en el curs 2011-12 a l'institut Antoni de Martí i Franquès fins avui.
- Des del 2017 és un recurs de suport a les famílies disponible en el projecte educatiu d'entorn de la ciutat de Tarragona.(Institut Municipal Educació de Tarragona. IMET)
- Estem en la Xarxa DiM EDU des de 2016 i adherits a la UNESCO des de 2000 i com a voluntariat pel ODS 2030. https://dimglobal.ning.com/
5) Proposta de la intervenció o experiència (síntesi continguts, activitats, metodologia, avaluació).
- Síntesi dels continguts:
Els educatius dels pares i les mares (families),
Les tasques escolars per casa
I el Cooppel per aprendre a aprendre sempre (estudi dels propis processos d'autoaprenentatge).
- Activitats:
Activitats de la Biblioteca Assistida Cooppel
Activitats a l'hora de tutoria a l'ESO
Activitats en la visita a l'entorn: Ateneu de Tarragona des de 2012 i ara a museus i entorn del Port de Tarragona en família.
- Metodologia.-
Consolidar les metodologies a l'aula, metodologia Cooppel en aprendre a aprendre sempre, metodologia en família.
- Avaluació i autoavaluació.-
Rendiment acadèmic, actitud a aprendre a aprendre, productivitat i creativitat, satisfacció en conjunt amb els implicats: filfs i filles, pares i mares, professorat, etc.
Autoavaluació per les persones que hi participen
Coavaluació de les relacions
Avaluació general del programa dins del pla director
6) Resultats de l’aplicació de la proposta o experiència (si s’escau).
Revisió i incorporació de millores, més difusió i presència en societat (Causa Cooppel).
7) Conclusions i discussió.
Recerca-Acció, investigació qualitativa, valoració positiva sense discussions, etc.
El TRFG de Nàdia Nieto sobre els beneficis del Cooppel (comunicació de recerca a part)
g) Notes al final de l’article. No hi ha d’haver notes a peu de pàgina.
B.- Referències bibliogràfiques.
Teoria de la Intel·ligència del PASS, Pere Pujolàs, L. Kohlberg, E. Kubler-Ross, Neurociència, Anàlisi Transaccional, Mètode de la Recerca-acció i la Pràctica Reflexiva, Intel·ligències (múltiples, emocional, etc.), Tècniques de la PNL i les Narratives
i) Annexos (si s'escau).
Les comunicacions en la modalitat d’experiències han de tenir una extensió entre 4.000 i 5.000 paraules com a màxim, inclosos el resum i possibles annexos.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada