23-02-2017
Entrevista amb en Martí Teixidó, aleshores president de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, a la mateixa seu de l'IEC. Després en el mes de juny del mateix any va assistir com a ponent a la presentació de la Causa Cooppel per la Pau al Centre Violeta de Gràcia.
Centre Violeta de Barcelona 06-06-2017
Avui dia 04 de març de 2023
Ens ha arribat per correu electrònic la valoració tècnica pedagògica de la comunicació escrita del congrés internacional de pedagogia a Lleida en el mes de desembre de 2022, formalment signada.
El doctor en pedagogia i filòsof, expresident de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, inspector emèrit d'educació en Martí Teixidó ens ha fet un informe favorable del programa Cooppel.-
https://ca.wikipedia.org/wiki/Mart%C3%AD_Teixid%C3%B3_i_Planas
Transcrivim l'informe
INFORME VALORATIU de la comunicació:
Experiència de suport pedagògic Cooppel a les famílies
presentada per Josep Maria Ferran i Torrent.
Institut Antoni de Martí i Franquès
de Tarragona
Oportunitat.
L’ensenyament de l’Educació Secundària, un ensenyament comprensiu de tots
els coneixements i aptituds i de tots els alumnes, sens dubte necessari, tendeix a la
uniformitat per a tots els alumnes. La dimensió pedagògica orientadora té caràcter correctiu
per aquells alumnes que no segueixen bé. Cal desenvolupar-la en sentit personalitzador, en
positiu, per a tots els alumnes sobre la base de les aptituds individuals que s’han d’activar
prenent consciència de la personal manera d’aprendre. Promoure activitats cooperatives en
aquest sentit és molt oportú, especialment si s’estableix una orientació comú entre les
activitats escolars i les activitats de lleure i cultura.
Identificació.
Una psicodinàmica aplicada a desenvolupar l’autoconeixement i la confiança
en les pròpies possibilitats amb col·laboració amb altres.
L’experiència es dissenya sobre tres pilars sòlids ben delimitats: altermativa –
complement – suplement, és a dir, el pròpia alumne prenent consciència, la dinamització
d’activitats d’aprenentatge i la experiència compartida de famílies.
Gènesi.
Parteix de les necessitats dels alumnes d’Educació Secundària i de les famílies que
no saben com ajudar. S’ha construït des de les activitats extraescolars que poden afavorir
l’aprenentatge escolar i la vinculació amb les famílies. Esdevé una proposta de dinamització
institucional d’instituts o col·legis d’educació secundària.
Fonamentació.
Molt adequada amb l’orientació psicològica de l’Anàlisi Transaccional, una
psicologia d’autocomprensió integral dels estats psicològics del Jo: Pare, Adult, Nen i de les
transaccions que s’estableixen en les relacions interpersonals. (L’AT hauria d’haver entrat en
l’acció tutorial molt més del que ho ha fet atès que està a l’abast dels alumnes i té acreditada
consistència científica i cultural).
El programa Institut.
Encertadament és un programa obert, no restringit a alumnes del
centre sinó d’estudiants, del centre o d’altres. Sense perdre de vista la dimensió escolar,
projecta l’aprenentatge per a la vida i amb col·laboració. Centrat en el estudiants compta
amb la participació de les famílies com a col·laboradores necessàries amb els seu
aprenentatge continu. Incorpora estudiants més grans, uns ‘mentors’ que per proximitat són
un estímul viu alhora que ells mateixos enriqueixen la seva personalitat. L’ús de la pròpia
intel·ligència i aptituds s’aprèn amb la pràctica de la que se’n deriven i memoritzen passos
que es converteixen en pauta d’actuació.
Fonament i metodologia.
A partir de la premissa de prendre consciència de si i del
desenvolupament humà integral es poden incorporar aportacions de moltes variades però
complementaries metodologies acreditades científicament. La mateixa diversitat garanteix la
consistència científica i la conveniència d’actuar amb criteri i decisió segons els referents de
cada ambient o context.
Professionalitat i compromís.
El programa COOPPEL es proposa respondre a totes les
necessitats reals i no quedar com a investigació. És investigació-acció per a millora, no per a
assolir acreditació. Comunicació oberta, resposta a preguntes, construcció cooperativa de
fabricació de jocs, agrupacions lliures i variades, jugades organitzades, reflexions post
pràctica, observacions d’accions autònomes.
Avaluació de processos i anàlisi de resultats.
Formen part integrant del programa.
Conclusions i discussió.
Sessions específiques periòdiques. Té interès que estudiats de
pedagogia i d’altres especialitats ho examinin com a Treball Final de Grau. És un acte
d’honestedat científica fer-hi participar experts externs que puguin fer la seva valoració lliure i
raonada. (Aquest és el meu cas, doncs valoro sense haver participat o intervingut
directament en el programa COOPPEL).
Referències bibliogràfiques.
Són prou conegudes i acreditades àmpliament. Com he
apuntat, el focus és ‘prendre consciència de si i del desenvolupament humà integral’ i per
això ‘es poden incorporar aportacions de moltes variades però complementaries
metodologies acreditades científicament’.
Conclusió
En la mesura que la pràctica del programa es consolidi cal obrir les activitats a tota mena de
cultura on nois i noies trobaran motius per a orientar els seus estudis i professió amb visió
interdisciplinària. Des del propi interès i activitat gratificant a valorar tota la cultura sigui com
a agent o com a receptor. L’alumne que troba una afició i la desenvolupa ja té obert el camí
d ela vida.
Fer atenció a incorporar persones alienes, com ja es fa, en sessions de valoració del
programa que puguin aportar una visió externa col·laborativa des d’altres experiències i
fonaments.
El programa té una visió oberta a la ‘ciutat educativa’ anunciada per primera vegada per
l’Informe Unesco (1973) Aprendre a ser, conegut amb el Moviment de Ciutats Educadores.
En son mostra les actuacions a ràdio, en casals de gent gran, en ateneus, en agrupacions
veïnals o associacions. Cada vegada l’activitat escolar, especialment dels estudiants
d’educació secundària ha de tenir més projecció fora del recinte escolar.
Aquesta comunicació d’experiència de recerca-acció té preferent interès en publicacions de
pedagogia perquè palesa la visió interdisciplinària on es solapen educació, comunicació i
cultura. (Jo mateix, el 1992, vaig defensar la tesi Escola ComunicActiva. L’escola de la
societat de masses telecomunicada.)
Martí Teixidó
filòsof i pedagog
Barcelona, febrer de 2023
Martí Teixidó pedagog dr.
Estudi de pedagogia.
av. Frederic Mistral, 22, 3-1,
08015 Barcelona.
Catalunya
Tel. 0034 932 529 604 2
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada